̶̶B̶̶e̶̶s̶̶t̶̶ ̶̶ ̶̶O̶̶f̶̶ ̶̶ ̶̶A̶̶n̶̶d̶̶r̶̶o̶̶i̶̶d̶̶

The Best Blog For Android And Hack

MBR چیست؟

دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶ ق.ظ

می دانید MBR چیست ؟

MBR مخفف Master Boot record است و فضایی اختصاصی و کوچک در شروع هارد دیسکهاست. این فضا وظیفه نگهداری اطلاعات بوت (Boot) و ساختار و موقعیت پارتیشن ها را بر عهده دارد. خود MBR تنها به اندازه یک سکتور فیزیکی حجم دارد یعنی ۵۱۲ بایت!. اما همین سکتور کم حجم در مرتب سازی ، ساخت یا تغییر و تعمیر پارتیشن های یک هارد دیسک نقشی پایه ای ایفا می کند و حتی Boot شدن یا به اصطلاح عام بالا آمدن سیستم به آن وابسته است.

 

این سکتور می تواند آسیب ببیند و در صورت آسیب دیدن یا خرابی آن ، نه تنها باعث Boot نشدن سیستم می شود بلکه سبب از دست رفتن پارتیشنها و اطلاعات هر یک از درایوها خواهد شد و این یعنی فاجعه !

ویروسهایی هم هستند که به قصد آسیب رساندن به این قسمت طراحی می شوند و در صورت عملکرد موفقیت آمیز، با یک تیر چندین هدف را خواهند زد (خودتان می توانید آنها را بشمارید ؟)

جالب اینجاست که اولین ویروس مخرب که Brain (به معنی مغز)  نام داشت برای حمله به MBR طراحی شده بود و علاوه بر جلوگیری از Boot شدن سیستم ، حجم هارد دیسک را هم تغییر می داد.

اینجاست که اهمیت پشتیبان گیری از MBR مشخص می گردد .

 


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی